Studenci Górnośląskiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości im. Karola Goduli w Chorzowie w ramach zajęć praktycznych z przedmiotu: Trening kreatywności i innowacji realizowanego kierunkiem doktora Marcina Budzińskiego wraz z ekspertami klastra e-Południe mieli za zadanie dokonać analizy studium przypadku typowej lokalnej firmy telekomunikacyjnej. Po wprowadzeniu eksperta w realia działalności typowego ISP studenci odpowiedzieć mieli na następujące pytania:
- Jakie szanse na istnienie/ przetrwanie mają lokalne firmy telekomunikacyjne w czasach globalizacji ?
- Jaką (jeśli w ogóle) przewagę konkurencyjną mają lokalni operatorzy telekomunikacyjni?
- Czym prowadzenie biznesu telekomunikacyjnego w Polsce różni się od sklepu warzywnego w kontekście obowiązków operatorów telekomunikacyjnych ?
- Jakie własne doświadczenie mają studenci z technologią nazwami marketingowymi i praktyką ich używania. Czyli czy LTE 150 Mbitów to naprawdę 150 Mbitów ?
- Jakie doświadczenie mają studenci z firmami telekomunikacyjnymi, czy są to „trzepaki” czy profesjonalni operatorzy?
Pytania były odpowiednio punktowane, a podczas ostatnich zajęć zostały w formie prezentacji przedstawione opracowania zagadnień. Komisja w składzie Panów Marcina Budzińskiego i Sebastiana Kachel oceniła prezentacje na zaliczenie przedmiotu. Studenci bardzo pozytywnie ocenili lokalne firmy telekomunikacyjne ponad 80% prezentacji wskazywało pozytywne aspekty działalności min, że osiedlowe firmy budzą lokalne zaufanie, społeczeństwo woli kupić „u swojego”, niż u masowego dostawcy czy, że panuje moda na wspieranie lokalnych przedsiębiorców. Studenci dodali, że ceny lokalnego Internetu są niejednokrotnie niższe od usług najbardziej znanych, ogólnopolskich dostawców. Z zagrożeń zauważono, że globalizacja znacznie utrudnia dzielność lokalnych biznesów. Branża telekomunikacyjna nie jest tu wyjątkiem. Znaczącym utrudnieniem może być fakt iż duzi operatorzy zaczęli również inwestować w budowę własnych sieci światłowodowych na ternie całego kraju. Prezenterzy skrytykowali jednym głosem technologię LTE, jako przereklamowaną i niespełniającą obiecywanych prędkości. Zadaniem studentów było również zapoznanie się z aspektami prowadzenia działalności telekomunikacyjnej. Tu wszystkie grupy stwierdziły, że jest sporo obowiązków nałożonych przez rozmaite ustawy na operatorów.